Bij de eerste release in 2015 was het meteen duidelijk dat de Yeezy Boost-sneaker-line-up een doorslaand succes zou worden. Alles wat de Amerikaans ontwerper, rapper, ondernemer en beroemdheid Ye (voorheen Kanye West) aanraakt veranderd in goud. Dat Ye een voorliefde heeft voor exclusieve sneakers bleek al in 2006 toen hij samen met het merk Bape de Bapesta “College Dropout”-schoenen in een kleine oplage uitgebracht. Door de zeldzaamheid zijn deze schoenen inmiddels een klein fortuin waard onder liefhebbers. Daarna ging het snel. Ye ontwierp in de jaren daarna schoenen voor Louis Vuitton, Giuseppe Zanotti, en Nike. Tot zijn huidige samenwerking met het Duitse sportmerk Adidas dus. Deze samenwerking die in 2015 tot stand kwam leverde naast de felbegeerde Yeezy sneakers ook overhemden, jacks, trainingsbroeken, slippers, sokken en pantoffels op. In deze blog vertellen we je meer over Yeezy bij Ye en Adidas.

Niet alleen voor the rich and famous

Voor de high-end limited editions moet je flink in de buidel tasten, maar dan heb je ook wat. Als je zuinig bent op je prijzige Yeezy sneakers worden ze alleen maar meer waard. Net als de Bapesta “College Dropout”-schoenen dat nu zijn. Aan de andere kant is de Yeezy Boost-sneaker-line-up voor iedereen bereikbaar. Op deze manier kan je met een investering van een paar honderd euro al pronken met originele Yeezy schoenen. 

Yeezy is100% Ye
Een van de belangrijkste voorwaarden die de Amerikaanse rappers stelde aan de samenwerking met Adidas is dat hij voor de volle 100% eigendom zou blijven van het merk Yeezy. En dat hij de volledige creatieve controle heeft over de uitgebrachte producten. De release van Yeezy seizoen in februari 2015 draaide dan ook 100% om Ye en zijn entourage. Beroemdheden zoals

Rihanna, Diddy en Kim Kardashian straalden tijdens de lancering. Het heeft Ye en Adidas geen windeieren gelegd. In 2019 was de verkoop van Yeezy’s Adidas-sneakers goed voor jaaromzet van $1,3 miljard en afgelopen jaar zelfs zo’n $ 1,7 miljard. Yeezy!

Extreem, extremer, Yeezy!

Als je liever onopvallende gympen draagt kun je beter niet beginnen aan Yeezy. Ze zijn opvallend, gewaagd, exclusief en extrovert. Net als Ye zelf. Elke keer als er een nieuwe Adidas Yeezy Boost wordt gelanceerd zijn die razendsnel uitverkocht. De oplage van de Adidas Yeezy Boost 750 “Light Brown” was bijvoorbeeld maar 9000 paar en binnen 10 minuten uitverkocht. Overal is over nagedacht, tot aan de materialen waarvan de schoenen gemaakt zijn. Zo is de Yeezy Boost 350 gestikt met synthetische garens. Een voorlopige versie is gemaakt van een combinatie van op petroleum gebaseerde ethyleen-vinylacetaat en schuim gegenereerd uit algen. Adidas geeft Ye de vrije hand. En dat zie je terug in de meest buitenzinnige ontwerpen en bijpassende prijzen.

Comments are closed