Een paar jaar geleden wisten de retailexperts het zeker: de winkelstraten zouden steeds leger worden. Iedereen zou alleen nog maar online winkelen en fysieke winkels zouden voorgoed uit verdwijnen. Toegegeven, er zijn minder winkelformules die zich kunnen handhaven. Faillissementen zijn aan de orde van de dag en de webwinkels schieten als paddenstoelen uit de digitale grond. Maar hoewel de retailwereld verandert is er nog wel degelijk ruimte voor echte winkels in de binnensteden. Alleen krijgen die wel een andere functie. In dit artikel nemen we een paar trends onder de loep.

Beleving en gemak steeds belangrijker
Er blijven mensen die de beleving van het shoppen niet willen missen. Die nog steeds graag persoonlijk advies willen van een medewerkers. Die het product willen aanraken, ruiken en zien. De komende jaren gaan we zien dat winkelformules zich veel meer richten op beleving. Denk aan horeca, events en entertainment. Daarnaast zullen steeds meer winkels gaan dienen als ophaal- en omruilpunten voor online aankopen. Er komen meer gemakswinkels voor de snelle boodschappen en het assortiment wordt verbreed met een mix van food en non-food. Tot slot zijn service, kwaliteit en kennis belangrijkere tools om je te onderscheiden.

Online en offline versterken elkaar
Volgens de trendwatchers in retail zal online zeker niet alle fysieke winkels vervangen, maar de winkels die blijven moeten een duidelijke toegevoegde waarde hebben. Omdat online blijft groeien en zich verder zal ontwikkelen gaat online meer lijken op offline, en andersom. Door kunstmatige intelligentie en machine learning gaat de webshop meer eigenschappen van de fysieke winkel overnemen. Een goed voorbeeld hiervan is dat je bij veel brillenwinkels en kledingwinkels virtueel brillen en kleding kunt passen om te kijken hoe het staat.

Ken je klanten

Een van de belangrijkste dingen om klanten te vinden en te binden is personalisatie. Ken je klanten, on- en offline. Verplaats je in hun wereld en doe aanbiedingen op maat. Als je klanten zich thuis voelen bij je merk blijven ze loyaal. Maar er zijn meer ontwikkelingen die belangrijk zijn om relevant te blijven op het word wide web en in de winkelstraat. Voice-shopping is zo’n trend. Iedereen kent Siri van Apple inmiddels wel, maar ook Google Home en Amazon Alexa staat in speelt in steeds huishoudens een belangrijke rol. Met deze systemen zeg je gewoon wat je wil kopen en wordt het direct online bestelt. Ook duurzaamheid en transparantie zijn unique selling propositions (usp’s). Net als je scoop verbreden door je producten of diensten aan te bieden op grote online platforms zoals Amazon, Bol.com en Alibaba. Kortom, clicks en bricks zullen verder versmelten met een groeiende rol voor mobiel. On- en offline gaan steeds verder versmelten met een cruciale rol voor mobiel. Jezelf onderscheiden is noodzakelijk en samenwerken een must. Data over klanten is nodig om het koopgedrag te voorspellen en in te spelen op smaakvoorkeuren en de customer journey.

Comments are closed