Makkelijk afvallen: ook hier leiden meer wegen naar Rome

Nu we de decembermaand achter ons hebben gelaten komt het gevoelige onderwerp bij de meeste mensen weer naar boven: afvallen. Ieder jaar wordt er tegen hetzelfde aangelopen. We willen vol voor onze gezondheid gaan en de kilo’s weer laten verdwijnen. Makkelijk afvallen zijn twee woorden die voor de meesten niet samengaan. Maar ook bij afvallen zijn er diverse manieren die kunnen werken zonder het al te zwaar te maken voor jezelf.

Laat toegevoegde suikers links liggen

Een van de effectieve manieren om gewicht te verliezen is om toegevoegde suikers links te laten liggen. Bij een maand zonder suiker, is de kans al groot dat je minder snoept dan anders. Je krijgt er zelfs ook minder trek van, wat uiteindelijk ervoor zorgt dat je minder eet. 

Intermittent fasting

Een vastendieet is relatief makkelijk vol te houden en kan al op korte termijn positieve effecten hebben. Een vorm van een vastendieet is intermittent fasting, ook wel het periodiek vasten genoemd. Het fijne aan intermittent fasting is, is dat je geen calorieën hoef te tellen, maar alleen de uren waarop je niet eet. De rest van de tijd hoef je weinig te veranderen aan je dagelijkse hap, waardoor je niet bewust moeite hoeft te doen tijdens de eetmomenten.

De twee populaire schema’s zijn:

  1. Het 5/2-schema

Dit schema volgt een patroon waarbij je de hele week eet wat je gewend bent maar 2 dagen van de week extreem weinig eet en ook genoeg water blijft drinken. Bij het 5/2 vastendieet zijn er verder geen bijzondere beperkingen in wat je kunt eten. Het gaat er hier voornamelijk om de momenten wanneer je eet.

  1. Het 16/8-schema

Bij dit schema heeft het tijdsbestek een grote rol. Je kunt elke dag blijven eten, maar alleen binnen een tijdsbestek van 8 uur. Binnen deze 8 uur kun je gewoon uiten, de overige 16 uur eet je niets.

Veel water drinken

Je ziet en hoort het altijd terugkomen. Door veel water te drinken kun je met zo min mogelijk moeite makkelijk afvallen. Je neemt namelijk minder calorieën in dan bij bijvoorbeeld sappen en frisdrank. Water drinken zorgt daarnaast voor minder hongergevoel en heeft ook nog eens vele gezondheidsvoordelen. Het laten staan van suiker- en calorierijke dranken scheelt enorm in de dagelijkse inname.

Pro tip: val samen af

Als je naar ervaring steeds het gevoel hebt dat het je zwaar valt omdat je er alleen voor staat, zoek dan een buddy tijdens het afvallen. Dit maakt het leuker doordat je elkaar kan stimuleren en jullie samen nieuwe (eet) gewoontes kunnen uitproberen Zo kun je elkaar motiveren in het gezamenlijke doel: makkelijk afvallen.

Comments are closed