Als het zijn doel was om het afgelopen jaar het nieuws te halen dan is dat zeker gelukt. Rapper Ye zoals Kanye West zich tegenwoordig noemt heeft in 2022 voor flink wat ophef gezorgd. Eerst was er de soap rond zijn scheiding met Kim Kardashian en haar nieuwe vriend Pete Davidson. Vooral op social media moesten zijn ex-vrouw en Davidson het ontgelden. Toen verbraken zowel Adidas als de modemerken Balenciaga en Gap hun samenwerking na antisemitische uitspraken van de rapper. Ook het modemagazine Vogue en agentschap CAA trokken hun handen af van Ye. Wat betekent dit voor het imperium van West en hoe moet het nu verder?

De briljante artiest


Vriend en vijand zijn het erover eens dat Kanye West een van de meest invloedrijke hiphoppers, producers en modeontwerpers van de afgelopen 10 jaar is. Hij is absoluut geen omhooggevallen straatschoffie met grove rapteksten over vrouwen, geweld, drugs en geld. Nee, Ye is een talentvolle en vernieuwende muzikant met een unieke stijl en intelligente, diepzinnige teksten. Met albums als 808s & Heartbreak en My Beautiful Dark Twisted Fantasy won hij maar liefst 24 Grammy’s. Daarnaast gebruikte hij zijn creativiteit om een zeer succesvolle kleding- en schoenenlijn te lanceren. Dit alles heeft hem zeker geen windeieren gelegd. Voor alle schandalen rond zijn persoon stond hij in de top-5 van meestverdienende artiesten en werd zijn waarde geschat op zo’n 2 miljard dollar.


De bipolaire mens


Familie en vrienden maken zich al heel lang zorgen om de mentale gezondheid van Ye. In 2019 maakte hij bekend dat hij lijdt aan een bipolaire stoornis. Volgens experts kan deze stoornis in de hersenen de stemming van de patiënt manisch beïnvloeden. Op het ene moment is er een gevoel van overdreven euforie, op een ander moment slaat de depressiviteit hard toe. Deze periodes van verschillende stemmingen kunnen dagen, weken of zelfs maanden achtereen duren. Ye gebruikt zijn aandoening ook om creatief te schitteren, hij noemt het zelfs zijn ‘superkracht’. Op zijn album met de titel ‘Ye’ staat de tekst ‘I hate being Bi-Polar – it’s awesome’.


Het merk West


Sinds 213 werkt Adidas samen met Kanye West. Toen het sportmerk de welbekende Yeezy-sneakers op de markt bracht was het een instant succes. De sneakers vlogen de winkels uit. In de overeenkomst staat dat de Amerikaanse celebrity 15 procent aan royalty’s krijgt op de verkoop van Yeezy-producten door Adidas. Daarnaast gingen de modemerken Balenciaga en Gap met Ye in zee. Die samenwerkingen leverden deze merken en de artiest honderden miljoenen dollars op.

Gecanceld door social media


Met tientallen miljoenen volgers op diverse social media is Kanye West een van de belangrijkste influencers van onze tijd. Maar door zijn controversiële uitspraken werden zijn accounts op Twitter, Instagram, Facebook en Snapchat geblokkeerd. Zo sympathiseert hij openlijk met de radicaal-rechtse groepering Alt-right (afkorting van ‘alternatief rechts’). Deze beweging propagandeert onder andere raszuiverheid, en antisemitisme. Daarnaast noemde hij 400 jaar slavernij ‘een keuze’, het coronavirus ‘ het merkteken van het Beest’ en Black Lives Matter een ‘scam’. Het feit dat Kanye niet meer op social media de producten van Adidas, Balenciaga en Gap kan promoten heeft de doorslag te geven om de samenwerking op te zeggen.

Adidas stopt met Ye


Het contract tussen Kanye West en Adidas loopt eigenlijk tot 2026, maar door de negatieve berichtgeving rondom West heeft Adidas de samenwerking stopgezet. Niet alleen de antisemitische uitspraken van Kanye West worden door het sportmerk als reden opgegeven. De beschuldigingen van West dat Adidas zijn ontwerpen zou stelen en het valse overlijdensbericht van topman Kasper Rorsted dat hij plaatste waren de spreekwoordelijke laatste druppels. Zowel Ye als Adidas lopen veel geld mis door het beëindigen van de samenwerking. Het merk Yeezy was goed voor 8% van de winst van het Duitse sportmerk.


Hoe nu verder?

Een bekende wijsheid in marketing luidt ‘negatieve aandacht is nog steeds aandacht’. Kanye West is altijd al een ongeleid projectiel geweest, dat nemen zijn trouwe fans voor lief. Het benadrukt alleen maar zijn imago van het eigenzinnige genie. Als muzikant, producer en modeontwerper kent hij zijn gelijke niet en daardoor komt hij zeker terug. Op het moment dat hij een briljant nieuw album uitbrengt of modetrend ontketent zullen muziek- en modeliefhebbers van over de hele wereld hem weer in de armen sluiten. Op dat moment is hij weer net zo relevant als hij altijd is geweest en kunnen merken opnieuw niet om hem heen.

Comments are closed